VENRAY - De gemeente, politie en de Venrayse horeca kijken tevreden terug op de alternatieve kermisweek in Venray-centrum. Een geslaagd voorbeeld van samenwerking tussen overheid en ondernemers. Met dank aan de bezoekers van de terrassen, die zich –een uitzondering daargelaten- prima aan de regels hielden.


De kermisweek was het resultaat van een samenwerking die al snel na het uitbreken van de coronapandemie ontstond. Ambtenaren en bestuurders van de gemeente en ondernemers in het centrum zochten elkaar op. Gezamenlijk doel was om de lokale economie draaiende te houden in de wereld van handen wassen, anderhalve meter en hoesten in de elleboog. “Uitgangspunt voor ons was optimaal faciliteren waar dat kon”, zegt kermiswethouder Jan Loonen namens het college. “Snel steunloketten openen, soepel omgaan met vergunningaanvragen voor allerlei creatieve oplossingen waarmee ondernemers aankwamen, uiteenlopende publieksacties om klanten naar het centrum te lokken.”

Forse klap
Bestuur en medewerkers hebben hun uiterste best gedaan om de kermis in Venray laten doorgaan. Voor alle bezoekers, maar ook voor de kermisexploitanten en de horeca. Toen dat risico toch te groot bleek, zaten de partijen niet bij de pakken neer, maar dachten in mogelijkheden. “Het afgelasten van de kermis was voor de kermisexploitanten natuurlijk een forse klap, dat realiseren we ons. Veel van hen komen al jaren naar Venray. Ik hoop dat we hen volgend jaar weer kunnen verwelkomen op de echte kermis”, zegt Loonen.

Spannend
Direct na het besluit om de grootste familiekermis van Noord-Limburg niet te laten doorgaan, staken gemeente en horeca de koppen bij elkaar om uit te zoeken wat wél kon, binnen de door kabinet en veiligheidsregio gestelde grenzen. Het werd een bescheiden kinderkermis en veel terrassen. Waar bezoekers konden zitten, met maximaal vier personen. Niet staan, niet met stoelen en tafels schuiven. Laat staan een kermiskroegentocht. En zo brak de kermisweek aan. “Spannend”, realiseert horecavoorman Gijs Schapendonk zich. “Alles was nieuw en er bleven risico’s en onzekere factoren.” Zouden de bezoekers zich aan de regels houden, ook na een aantal biertjes? Zou men de adviezen van het personeel opvolgen? Hoe vaak moesten boa’s waarschuwen en wanneer zouden boetes moeten volgen?

Tevreden gezichten
Vijf dagen later, met nog één kermisdag voor de boeg, zien we alleen maar tevreden gezichten bij horeca, gemeentebestuur, politie, boa’s en andere betrokkenen. Ook de exploitanten van de kinderkermis kijken terug op een geslaagde alternatieve kermisweek. Vrijdagavond was het nog rustig bij de attracties, maar zaterdag en zondag was het ook op het Gouden Leeuwplein gezellig druk. Gezellig, zonder incidenten. “Natuurlijk is het vreselijk jammer dat de grote kermis niet kon doorgaan, maar ik denk dat iedereen zich heeft gerealiseerd dat dit een unieke kans was om te laten zien wat er wel mogelijk is tijdens de coronacrisis als we samenwerken en allemaal onze verantwoordelijkheid nemen. Een test die we naar mijn idee met glans hebben doorstaan“, besluit Schapendonk.