VENLO - Gisteren werd de uitbreiding van de Barge Terminal officieel en feestelijk geopend. Samen met Hutchison ports is een plan uitgewerkt om de haven uit te breiden.
Tussen 2022 en 2025 is een nieuwe openbare kade gebouwd. Deze kade wordt gebruikt door de Trimodale Container Terminal Venlo. Wethouder Erwin Boom: “Door de uitbreiding is er meer ruimte en capaciteit voor goederenvervoer. Dit maakt Venlo nog sterker als belangrijk knooppunt tussen weg, rails en water. Het zorgt ervoor dat meer goederen via de binnenvaart vervoerd kunnen worden in plaats van over de weg en dit is een uitstekende ontwikkeling”.
De uitbreiding bestaat uit 3 hectare extra terrein met nieuwe opslag- en overslagruimte. De kademuur is langer gemaakt: van 150 meter naar 320 meter. Er is bovendien een tweede hijskraan bij gekomen en de kade heeft vaste walstroom gekregen. Daarmee voldoet de terminal aan de nieuwste Europese regels.
De Europese Commissie is zeer tevreden met de voltooiing van het door CEF gefinancierde Rhombus-project ‘Uitbreiding van de binnenvaartterminal Venlo’. De voltooiing ervan zal leiden tot een aanzienlijke modal shift in het containervervoer. De Barge Terminal Venlo verbindt via de Maas de Rijn met Rotterdam en, in de andere richting, met het Europese achterland.
Door deze uitbreiding kan er als knooppunt meer dienstverlening aangeboden worden, zoals verbindingen per binnenschip tussen Venlo en diverse steden langs binnenvaartwateren.
Een voorbeeld hiervan is de Limburg Express: een gezamenlijke dienst tussen Born, Venlo en Rotterdam. Dit alles zorgt niet alleen voor meer capaciteit en betrouwbaarheid, maar ook voor minder CO₂-uitstoot.
De uitbreiding van de Barge Terminal is mogelijk gemaakt door een bijdrage van:
- Ministerie van I&W
- Provincie Limburg
- Topcorridors
- EU -funded
En in samenwerking met:
- Hutchison Ports Venlo
- Europese Subsidie Consortium Rhombus