VENLO - De schop is in de grond! Vandaag, op woensdag 25 juni, hebben we samen met alle betrokken partners het officiële startsein gegeven voor de opwaardering van de Maaslijn. Na jaren van intensieve voorbereidingen beginnen nu echt de bouwwerkzaamheden aan deze belangrijke spoorlijn tussen Nijmegen en Roermond.

Gedeputeerde Jasper Kuntzelaers (Mobiliteit) vertelt: “Met het officiële startsein voor de opwaardering van de Maaslijn zetten we een grote stap richting een beter bereikbaar en duurzamer Limburg. Deze samenwerking tussen overheden, vervoerders en partners laat zien wat we samen kunnen bereiken voor de reiziger én het milieu. Ik ben trots dat we als provincie hier onze schouders onder mogen zetten!

De Maaslijn

De Maaslijn is een van de drukste regionale spoorlijnen van Nederland. Dagelijks reizen hier zo’n 22.000 mensen. Er is nu weinig ruimte om vertragingen of verstoringen goed op te vangen. Dat gaat veranderen.

Samen met de provincies Noord-Brabant en Gelderland, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, reizigersvervoerder Arriva, verschillende gemeenten, aannemer Swietelsky Rail Benelux en ProRail werkt Provincie Limburg aan een toekomstbestendige Maaslijn. Het doel: een betrouwbare dienstregeling, meer comfort voor de reizigers, betere overstapmogelijkheden en duurzamer reizen.

Wat gaan we doen?

  • Elektrificatie: het hele traject krijgt bovenleiding en onderstations voor stroomvoorziening.

  • Extra sporen: in Cuijk, Boxmeer, Venray en Reuver komt een tweede spoor. Zo kunnen treinen elkaar makkelijker passeren.

  • Sneller rijden: bochten in het spoor worden ruimer gemaakt en in Mook, Cuijk en Boxmeer komen hogesnelheidswissels.

  • Veiligheid: we verbeteren ruim 20 overwegen.

Officiële handeling

Voor ieder van de aanwezige bestuurders was er vandaag ruimte om wat te vertellen over hun bijdrage en betrokkenheid bij het project. In aanwezigheid van alle genodigden drukte daarna de gedeputeerden van de drie provincies (Jasper Kuntzelaars, Stijn Smeulders en Klaas Ruitenberg) samen met plaatsvervangend directeur Openbaar Vervoer en Spoor (Bonny Donders), regiodirecteur van Arriva (Michiel Cusell), CEO van Swietelsky (Niek Lentink) en regiodirecteur ProRail (Dimitri Kruik) de rode knop in. Hiermee werd symbolisch het startsein gegeven en het eerst geplaatste bovenleidingportaal bij het spoor onthult.

Werkzaamheden

De werkzaamheden worden in fases uitgevoerd. Eerst het noordelijke deel tussen Nijmegen en Venlo, daarna het zuidelijke deel tot Roermond. Eind 2027 rijdt de eerste elektrische trein over de vernieuwde Maaslijn.

Op de hoogte blijven?

We begrijpen dat de werkzaamheden soms hinder kunnen geven. Daarom zorgen we voor duidelijke en eerlijke informatie. Swietelsky heeft voor de opwaardering van de Maaslijn een eigen projectpagina ingericht. Op deze pagina lees je meer over de planning van werkzaamheden, de voortgang, geplande (verkeers-)hinder, bijzondere momenten en de mensen achter het werk. Ook vind je daar diverse mogelijkheden om in contact te komen en op de hoogte te blijven van de werkzaamheden.

Meer weten over dit project?

https://www.prorail.nl/projecten/maaslijn

Projectpagina Swietelsky

https://www.swietelsky.nl/projecten/opwaardering-maaslijn/